tisdag, januari 30, 2007

Dagens reflektioner!

Mitt liv består numer av tre stora delar:

1) Skolan - Statsvetenskap på grundnivå, jag läser tillsammans med stekare (trevliga sådana), vi läser om 1700-tals filosofer (vet ej om de var trevliga, men antagligen smarta), det är mycket som ska läsas, men det ska nog gå bra till slut! Jag menar vem vill inte veta namnen på alla tyska filosofer som någonsin levat?

2) Gymmix- tränas det inte muskler och kondition så tränas det inför barngymnastiken. Mycket svett, mycket dans, mycket roligt! Väldigt trevligt! Uppmanar härmed alla läsare att skaffa sig ett gymkort och gå på pass! Man träffar människor man aldrig skulle göra annars, i alla åldrar och av alla (två) kön!

3) Internet - här sitter jag när jag inte sysselsätter mig med något av de två ovanstående momenten i mitt liv. Fortsätter utveckligen såhär kommer jag nog bo på internet om några år! Det ska jag försöka undvika, var ska jag då ha min hund som ska heta Chaplin?

Dagens filosofiska fundering:
Varför tar gamla människor alltid upp bådas plats där man packar varor i mataffärer? Är det för att de tror att de är i vägen om de håller sig bara på ena sidan? Är det för att de tycker man ska vänta till de ärfärdiga? Vad tror ni?


Dagens uppmaning:
Ställ en fråga till mig i kommentarerna. Om vad som helst mellan himmel och jord! Jag har försökt detta experimentet förut för lite över ett år sedan och det var en riktig braksuccé (i en dag) så vi testar igen! Undrar ni över varför man inte kan spela golf i en bil (om det inte är en Golf), undrar ni varför man nästan aldrig får ätpinnar utan att fråga först på kinarestauranger, ja vad nu än undrar så fråga! Jag sitter inte inne med alla svaren, men alla utom tre!


Dagens Youtubefilm:
Otroligt kul...
http://www.youtube.com/watch?v=5MbeT7_ARm8

Tack för er tid!

9 kommentarer:

Evesie sa...

jag känner att jag har en massa frågor som ligger och gror i mig.

Som till exempel HUR man bestämde sig för vad alla ord skulle heta.

eller

hur man lyckas med en fluffig sockerkaka

eller

vad det är för slags drag i en människas ansikte som gör att man ser om det är en kille eller en tjej.


Onde Ove

Martin sa...

Ove: Tack för dina (som vanligt) smarta frågor!
På fråga 1 angående ord måste man nog bli lite filosofisk och tänka hur det hade varit om inte orden hade hetat det de nu heter. Tänk om en ko skulle heta en gladiator, så missvisande det skulle bli, tänk i Tjuren Ferdinand på julafton när berättarrösten berättar att Ferdinands mamma bara var en vanlig gladiator....hade inte fungerat!

Angående fråga 2 om sockerkaka så är knepet att gör som med hår! Använd hårfön!

Fråga tre är enkel: Det som gör att man ser om det är en kille eller tjej är håret i näsan!

Anonym sa...

snacka om att jag känner press.. det är nu jag ska vara rolig och komma på nån fyndig fråga som kommer synas för alla som vill i hela cyberspace!! Varför gör du så?

Men vadå... jag får väl helt enkelt fråga det jag undrar istället:
Varför bor de små gröna stenätarna 3 m under jorden? Är det inte bättre att bo på typ Öckerö där det finns hur mycket berg och sten som helst i dagsljus (gröna varelser är ju beroende av dagsljus så de kan producera klorofyll)?

Hur vet jag att det som jag ser som blå verkligen är detsamma som du ser som blå? Vi har ju bara bestämt att en viss färg är blå.. men sen kanske det är så att mina ögon upplever blå på samma sätt som du upplever röd, men eftersom man har satt namn på en färg så kallar alla det för blå, fast att man ser det olika..

Hur kommer det sig att Falun ligger så långt norr ut? (eller tillhör det en av de tre frågorna du inte har svar på?)

Anonym sa...

såg ett fel i din blogg, tänkte det är bäst du får chans att rätta till.. så det inte blir några missförstånd.

Rättelse: "martin - en man i dåtiden"

Martin sa...

Rut: Svåra frågor, jag gör ett försök!

1) Angående stenätarna....vissa djur/varelser är skapade att leva i mörker, Loch Ness, maskar och Den lille gröne stenätaren är bara några exempel på det!

2) Frågan angående färger är ju väldigt knepig, det ryktas ju om att vissa djurarter ser i svartvitt, de har ju iofs inte heller namn som blå och röd på färgerna...hursomhelst! Självklart har vi alla olika förgseende, så tänk på nästa gång du sätter på dig ett klädesplagg som ska vara neutralt att någon som ser dig kan tycka att det riktigt sticker i ögonen!

3) Anledingen till att Falun ligger så långt norrut är givetvis för att det ska vara mer exotiskt och lockande för resenärer från sydligare breddgrader!

Anonym sa...

Hmm...det är ju nästan så det känns som om man har åkt på en riktig "halv nelson" när man läser alla visa inlägg, man känner sig helt golvad! Men ok ja ska komma med en tuffing, ja eller två blir det. Varav den ena kanske inte är så, hur ska jag säga, lättgenomtränglig..

1: Nu när det är som det är i den där känsliga regionen med "den där" utstickande saken man har..Som ibland är bra att ha och ibland bara är irriterande. Som den i mitt fall är just nu. Jag förstår inte.. Snälla Martin kom med ett svar på min fundering!

Vart kommer allt snor ifrån, det tar aldrig slut..jag får ingen luft, måste andas med öppen mun, känner mig som en muräna (ser nog förmodligen ut som en också).

2: Hur löser man egentligen den berömda formeln, av mannen som de lärda tvistar. Vad han hade att dölja i garderoben..en kluring, två frågor i en så att säga.

Fredagsmys nalkas, med juleljus och tomtegröt..

Martin sa...

Samuel, du svarade på din första fråga själv! Eftersom du ser ut som en muräna kommer snoret in genom gälarna!

På fråga två angående formeln och garderoberna... lärda män har ofta saker i garderoberna, jag till exempel har en tigerskjorta i min, Per Gessle har nog gitarrer i sin så formeln är ju glasklar! Udda saker i garderoben + lärd man = framgång och succé

Anonym sa...

Jag har en ny fråga! (måste ju se till så det händer nåt här...)

Visste du att Charlie Chaplin en gång var med i en "Charlie Chaplin look-a-like tävling" och kom trea?

Martin sa...

Kära/käre gissa? Det hade jag faktiskt ingen aning om...men det är inte lätt för människor med mustasch, man är sig inte helt lik helt enkelt!

Enligt säkra källor är ju jag ganska lik Drew Barrymore... kanske ska ställa upp i en sådan tävling!