torsdag, oktober 19, 2006

Då så...

Den 15:e februari förra året (2005) skrev jag mitt första inlägg i den här bloggen, de första månaderna handlade dagligen om min praktik, sedan har praktiken varit ett ständigt återkommande ämne här.

Detta lär nog bli det sista inlägget jag skriver om praktik, för i dag har jag haft min sista praktikdag....någonsin....i alla fall under den här utbildningen. Det kanske blir ett besök eller två på skolan innan man flyttar härifrån, eller att man hoppar in och jobbar någon dag, men som praktikant kommer jag aldrig mer befinna mig på den skolan! Känns nästan lite vemodigt, men samtidigt ganska skönt.
Det har varit hårt, tröttsamt, utmattande och ibland har man bara skita i hela grejen och hoppa av alltihop. Men samtidigt har det varit utvecklande till tusen, man har ju verkligen fått en insyn i att inte skolvärlden ser ut som i den "gulligull"världen jag växt upp.
Det sista som hände i dag var att vi blev inkallade till rektorn, sen satt vi där i nästan en timme och hade samtal om vad vi tyckte om skolan, om praktiken och om massa annat. Han avslutade med att säga att "nu killar kan det i alla fall knappast bli värre när ni får jobb"
Det kändes riktigt skönt att höra! :)
Det som var lite vemodigt är ju att ju mer man bråkat med ungarna desto mer lär man känna dem och de flesta är verkligen sköna ungar. Man får hoppas att de får bra liv i framtiden, fastän inte statistiken ser allt för lovande ut från den aktuella stadsdelen. Många ansikten blir det att ta med sig i minnet i alla fall...

Igår på gympan var olyckan framme. Den minsta tjejen i hela gruppen sprang rakt in i en ribbstol och fick näsblod....och oj vilket näsblod. Det bokstavligen sprutade....hon satt knäpptyst hela tiden, förmodligen helt chockad över att plötsligt ha fått en röd-t-shirt...medan jag sprang som en tok mellan henne och ett handfat och blötte papper.... Det gick bra till slut i alla fall...det slutade blöda och hon mådde nog ganska bra, fast hon var lite omtumlad det märktes ju! Jörde lite "aerobic"liknande uppvärming igår också med dem, vi har inte gjort det innan, men det gick bra och de tyckte det var kul...så det får vi nog göra igen!

Nu i helgen blir det ganska lugnt, ska plugga undan lite så jag ligger före i planeringen innan vi ska till London på tisdag och så blir det matlagningskväll på lördag. Kanske lite träning också...det var ett tag sedan tyvärr!
Måste börja kolla upp vart jag har pass och försäkringspapper och sånt också...Biljetterna har jag koll på i alla fall!

I kväll ska jag bara njuta av att praktiken är över...inte göra något vettigt tror jag!

Det ska förresten snöa inatt...usch!

Dagens låt:
I can't stand the rain - Humble Pie

Inga kommentarer: